Hemgjord chilisås

Hemgjord chilisås


Val av chili

Starkheten på såsen kommer såklart variera beroende på hur starka chilis du väljer att ta med. Senaste såsen jag gjorde blev väldigt stark och berodde på att några väldigt heta chilis råkade komma med.


Jag har även svårt att hålla mig till bara ett recept då jag gillar att improvisera men det här receptet liknar mest det jag utgår ifrån: https://receptfavoriter.se/recept/hemgjord-chilisas.html


Ingredienser i min senaste sås: 


Chilis: spansk peppar, jalapeno, Monkeyface, Aiji, Red devil, Red hot chocolate scorpion, Poblano och en massa tomater, paprika


Kryddor: färsk oregano, färsk timjan, persilja, en hel odelad vitlök 🧄, salt och svartpeppar.


Vätska: olja, vitvinsvinäger, rörsocker/honung och vatten


Följ länken ovan för hela receptet men kort och gott så rostar du allt i ugnen ca 20 min, mixar allt i mixer. Häll sedan i en stor kastrull, koka upp och häll upp i flaskor. Förvara på svalt ställe, kylskåp eller frys in. 


Good luck!


J.O

Kommentarer

Populära inlägg