Tips - Att odla chili

Att odla

Att odla eget är något som jag gjort ett antal år nu och börjar att lära mig en del hur det fungerar.

Misslyckats har jag självklart också gjort och försöker undvika att göra samma misstag år efter år…men ibland är det inte så lätt att undvika. Man vet att det är fel men ändå så gör man vissa saker ändå…haha 😉 tex som att försöka övervintra chili… 

Jag tänkte dela med mig av mina erfarenheter när det gäller att odla och tänkte framför allt rikta in mig på chili. Eftersom chili är min specialité så vågar jag att dela med mig lite extra av den varan. (Västerås gurka har jag också odlat i många år och där har jag några få men ack så viktiga tips att ge.)

Så kära vänner - här kommer lite tips från mig till dig:

Odla:

Odlar chili börjar jag med strax innan Nyår eller efter beror på hur tidig skörd man vill ha.

1. Första steget är att göra iordning små fina skyltar och de har blivit snyggare sedan jag fått låna Jonas lamineringsmaskin. 😊

2. Jag brukar sätta 4 frön i varje kruka. När jag får 4 bladpar så tar jag bort de understa och när den första blomman börjar synas så klipper jag av toppen…låter grymt men det fungerar faktiskt för en buskigare planta.

3. Planterar om till större krukor gör jag när rötterna börjar att krypa ut under krukan.

4. Helt ut får de komma när de är mellan 8 – 10 plus grader. Från i år så har jag växthus så tänker att de får mellanlanda där först innan de får komma ut i friska luften. 

6. Man får också hålla koll på de första frostnätterna så inte plantorna dör för att det blir för kallt.

7. När Chilin är stark nog så får de sedan stå ute hela sommaren tills det börjar bli höst. När de börjar att krypa ner till under 8 – 10 grader på nätterna så bör man enligt experterna ta in chilin eller starta övervintringsprocessen…😊

Skörda:

Skörda gör jag lite då och då och lite olika saker som jag brukar använda chilin till är:

1. Äta färsk - skiva och äta direkt på smörgåsen till frukost.

2. Chili och ingefärsshot – se mina recept på denna blogg.

3. Chilisås – recept finns snart här på bloggen

4. Krydda - Hängtorka/Torka i ugn/bastu och köra i mixern och göra krydda.

5. Inlagd chili

6. Frysa in hela chili  – används till grytor/matlagning

7. Chili med ostbågskross (recept finns på chililovers)

Övervintring: 

Jag blir varje år lika sugen på att försöka övervintra fina chiliplantor men min erfarenhet säger att det är mer jobb än kanske värt mödan.

Det verkar så lätt men har man otur så har bladlöss nästan helt tagit över plantan i nov/dec och tyvärr så kan det bli så att man ger upp och plantan åker i komposten. I år har jag tänkt lite annorlunda ändå och det är att jag skördade nästan all chili och även om de fortfarande var gröna. Sedan så klippte jag ner plantorna rejält men inte för mycket då det är bra att ha en del blad kvar så man ser om de små lössen börjar komma. 

Jag skrev precis att jag tänkte lite annorlunda…och det har jag gjort men ändå så har jag också sparat några plantor med gröna chilis på. Det är 2 st Aiji och är så otroligt vackra, de är precis som de är i sitt S:et just nu och är fullkomligt överfyllda med chilis som precis nu är på väg att mogna. Jag måste bara få behålla dessa två plantor ett litet tag till. Katten misse har också hittat sin nya favorit plats mellan dessa chilis! :) 

Just nu är chilis utspritt både på nedervåning och övervåningen. Tänkte testa att ställa några också i garaget. 

Men mitt tips är om du vill försöka att övervintra: Ta bort all frukt, klipp ner rejält, plantera om, spraya med Neemolja och ställ i ett fönster. Ha växtbelysning om du vill men av erfarenhet så kommer jag kanske skippa det i år just pga bladlössen. Kan vara så att jag har belysning i något fönster för att testa både och. 😊 Det är svårt men våga testa, kanske lyckas du bättre än mig! 😊 Tala gärna om hur du gjorde.

Köpa frön:

Köper frön gör jag lite då och då och framförallt så handlar jag på Chililovers.se. Många frön är bra men nu har jag faktiskt haft lite otur med att jag fått fel frön så blir lite fundersam om jag faktiskt ska köpa av någon annan leverantör. Förra året så köpte jag jalapeno men det blev ett gäng paprika istället och i år hade jag sett fram emot att få odla Habanero men då kom det en massa jalapeno istället. Ingen jätte tragedi men nu hade det ju faktiskt varit roligt att fått lite olika sorters Habanero. Jag handlar också av andra leverantörer.

Västerås gurka
Lite kort om Västerås gurkan. Här är det till en början så lätt, man planterar, vattnar och det växer så det knakar…

VARNING!!! Just eftersom det växer så snabbt, vänta
med att plantera frön…du hinner!!! Du kan ändå inte ställa ut innan nattfrosten är över! Så många år som jag misslyckats med detta pga just nattfrosten! Så två råd…vänta till minst April/maj och sedan kolla temperaturen 😊 Gurka blir det! Jag lovar! 😊

Önskar dig en trevlig fortsatt Söndag! 

J.O

Kommentarer

Skicka en kommentar

Populära inlägg